


































� Sloboda prejavu vo všetkých štátoch vybudovaných na demokratických
princípoch predstavuje jeden zo základných pilierov demokracie a uplatňuje sa
nielen voči informáciám a myšlienkam, ktoré sú prijímané priaznivo, resp. sú
pokladané za neškodné či neutrálne, ale aj voči tým, ktoré urážajú, šokujú
alebo znepokojujú štát alebo časť obyvateľstva. To je dané požiadavkami
pluralizmu, znášanlivosti a otvorenosti, bez ktorých nemožno hovoriť o
demokratickej spoločnosti (rozsudok ESĽP Handyside proti Spojenému
kráľovstvu zo 7. decembra 1976, sťažnosť č. 5493/72).

� Ako explicitne z obsahu limitačnej klauzuly v čl. 26 ods. 4 ústavy a čl. 10 ods. 2
dohovoru vyplýva, ktokoľvek, kto vykonáva slobodu prejavu, má aj určité
povinnosti a nesie určitú zodpovednosť, v rámci ktorých nesmie prekročiť
isté hranice stanovené v záujme štátnej bezpečnosti, ochrany práv a slobôd
iných a ostatných tu vymedzených relevantných sociálnych potrieb. Takto
prezentované výnimky ohraničujúce slobodu prejavu si však vyžadujú úzku
interpretáciu, kde potreba obmedzenia slobody prejavu musí byť preukázaná
presvedčivým spôsobom, a to vzhľadom na význam tejto slobody garantujúcej
ducha tolerancie demokratickej spoločnosti.



� Jadrom ochrany ľudských práv je vždy snaha o maximalizáciu hodnôt slobody,
rovnosti a dôstojnosti jednotlivcov, ktoré predstavujú určité spojené nádoby, kde nie
je možná ich absolutizácia, ale len rozumné vyvažovanie.

� V tejto súvislosti ústavný súd vo svojej doterajšej judikatúre viackrát zdôraznil, že
každý konflikt vo vnútri systému základných práv a slobôd treba riešiť
prostredníctvom ich spravodlivej rovnováhy (pozri PL. ÚS 22/06, PL. ÚS 6/04, III.
ÚS 34/07). Všetky základné práva a slobody sa chránia len v takej miere a rozsahu,
kým uplatnením jedného práva alebo slobody nedôjde k neprimeranému
obmedzeniu, či dokonca popretiu iného práva alebo slobody (PL. ÚS 7/96).

� Judikatúra ESĽP, ktorú ústavný súd konštantne vo svojej rozhodovacej činnosti
zohľadňuje a ktorá pokrýva prípady kolízie práva na ochranu súkromia s právom na
slobodu prejavu, sa vyznačuje značnou rôznorodosťou, kde každý prípad je
jedinečný, preto nie je možné vyvodiť z nej striktné všeobecné pravidlá, práve
naopak, tieto prípady si vyžadujú náležité posúdenie skutkových okolností prípadu
a následné starostlivé vyvážanie týchto vzájomne protichodných garancií.



� I napriek spomínanej rôznorodosti judikatúry existuje v oblasti
difamačných sporov niekoľko základných orientačných kritérií,
ktoré zvyknú byť zohľadňované pri riešení otázky ochrany
osobnostných práv v strete so slobodou prejavu a ktorých
systematickým posúdením možno uzavrieť, či bude daná
prednosť ochrane slobody prejavu, alebo naopak, osobnostným
právam.

� Medzi uvedené základné kritériá patria:

� status osoby, do ktorej osobnostných práv bolo zasiahnuté;

� obsah a forma prejavu;

� status autora prejavu, úmysel, cieľ a motív autora prejavu.



� Najvšeobecnejšia klasifikácia osôb, do ktorých osobnostných práv malo byť výkonom
slobody prejavu zasiahnuté, je ich rozdelenie na osoby verejné a osoby súkromné, teda
radových občanov, ktorí nezastavajú žiadnu zvláštnu funkciu ani inú významnú
spoločenskú rolu.

� Osoby verejné možno ďalej rozčleniť na osoby verejne činné a osoby verejne známe.
Kategória osôb verejne činných zahŕňa všetky osoby, ktoré sa nejakým spôsobom
podieľajú na výkone verejnej moci (politici vrátane regionálnych politikov a kandidátov
vo voľbách, sudcovia ako špecifická kategória, štátni úradníci, predstavitelia ozbrojených
zložiek, iní verejní činitelia a pod.). Tieto osoby spravidla zastávajú volené či menované
funkcie, výkon ktorých podlieha kontrole zo strany verejnej mienky ako často jedinej
možnej podobe neformálneho sankčného mechanizmu. Skupinou disponujúcou v tejto
kategórii najužším ochranným filtrom sú politici. Vedľa skupiny osôb verejne činných je
vymedzená skupina osôb verejne známych, u ktorých verejná známosť môže byť daná
tým, že vynikajú v určitých aktivitách, poprípade sa významne angažujú v určitých
záležitostiach verejného záujmu (celebrity, členovia kráľovskej rodiny, u ktorých je však
potrebné rozlišovať, či zastávajú nejakú oficiálnu funkciu, pretože pokiaľ áno, majú
rovnaký status ako politici, významní podnikatelia, publig figures by conduct – osoby,
ktoré vstúpia do verejnej arény svojím konaním, napr. nejakým kontroverzným činom a
následne sa k veci vyjadrujú v médiách).



� Dôvody odlišného vymedzenia hraníc možných zásahov do osobnostných práv u
verejných osôb možno vidieť jednak v skutočnosti, že vstupom do verejného priestoru
musia tieto osoby preukázať vyššiu mieru tolerancie, teda strpieť vyššiu mieru záujmu o
ich osobu, a jednak v tom, že vďaka tomuto svojmu postaveniu majú tieto osoby väčšie
možnosti prístupu do médií, teda väčšie možnosti oponovať možnej kritike, než je to u
osôb súkromných.



� Pri posudzovaní miery zásahu do osobnostných práv je vždy kľúčovým kritériom posúdenia
nevyhnutnej miery ochrany slobody prejavu samotný obsah tohto prejavu. Z hľadiska tohto
kritéria je potrebné zvažovať predovšetkým to, do akej miery sa prejav týka politických
záležitostí, resp. záležitostí verejného záujmu („public interest“).

� Tiež je relevantné, či je obsah prejavu formulovaný ako skutkové tvrdenie alebo ako hodnotiaci
úsudok.

� Čím viac sa difamačný prejav dotýka veci verejného záujmu, tým viac platí prezumpcia práva
tento prejav realizovať; v tomto zmysle najsilnejšou prezumpciou ochrany disponujú politické
prejavy, teda prejavy týkajúce sa správy veci verejných. Ochrana politických prejavov úzko
súvisí s jednou z funkcií slobody prejavu, ktorou je umožniť jednotlivcom čo najširšiu
participáciu na moci a kontrolu moci. Zdravá demokracia si vyžaduje, aby bola vládnuca moc
vystavená podrobnému drobnohľadu nielen zo strany zákonodarcu a súdov, ale aj zo strany
verejnosti a médií (pozri napr. rozsudky ESĽP Sener proti Turecku z 18. júla 2000, sťažnosť č.
26680/95; Lombardo a ďalší proti Malte z 24. apríla 2007, sťažnosť č. 7333/06 ), preto sa
vládnuca moc musí zdržať prijímania reštriktívnych opatrení majúcich odradzujúci účinok na
politickú debatu (pozri rozsudok ESĽP Castells proti Španielsku z 23. apríla 1992, sťažnosť č.
11798/85). Z uvedených dôvodov by mali vnútroštátne súdy čo najintenzívnejšiemu prieskumu
podrobiť práve zásahy do prejavov namierených proti vláde a politikom (pozri rozsudky ESĽP
Piermont proti Francúzsku z 20. marca 1995, sťažnosť č. 15773/89 a Ceylan proti Turecku z 8.
júla 1999, sťažnosť č. 23556/94).



� Pri prejave majúcom charakter skutkových tvrdení sa posudzuje atribút pravdivosti či
nepravdivosti, avšak pri prejave názorov (hodnotiacich úsudkoch) to z povahy veci
možné nie je. Východiskovým rozhodnutím v tejto otázke je prípad Lingens proti
Rakúsku (rozsudok ESĽP z 8. júla 1986, sťažnosť č. 9815/82), kde ESĽP požiadavku
preukázania pravdivosti hodnotiaceho úsudku kvalifikoval ako rozpornú s čl. 10
dohovoru, teda porušujúcu slobodu prejavu („existencia faktov môže byť dokázaná, ale
pravdivosť hodnotiacich úsudkov preukázať nemožno“). Kategorizácia výrokov na
skutkové tvrdenia a hodnotiace úsudky predstavuje dva modelové atribúty, ktoré možno
jednotlivým výrokom prisúdiť, pričom v hraničných a sporných prípadoch môže jeden
výrok obsahovať tak atribút skutkového tvrdenia, ako aj atribút hodnotového súdu.
Navyše, posudzovaný výrok musí byť vyhodnotený v širšom kontexte, a teda rozhodujúce
bude celkové vyznenie dotknutého prejavu.



� Frekventovanou skupinou autorov difamačných prejavov či iných
zásahov do práva na ochranu osobnosti sú novinári, resp. médiá. ESĽP
v rámci svojej judikatúry zdôrazňuje nezastupiteľnú úlohu novinárov
ako strážnych psov demokracie („public watchdog“), ktorí sa významne
podieľajú na formovaní verejnej mienky a stimulácii verejnej debaty o
otázkach verejného záujmu (prípad Cumpana̅ ̅ a Mazare proti
Rumunsku, rozsudok ESĽP zo 17. decembra 2004, sťažnosť č.
33348/96). Z tohto stanoviska odvodzuje judikatúra ESĽP špecifickú
ochranu tlače, kde pred hrozbou príliš rozsiahlych odškodnení v
prípadoch možných omylov a z toho vyplývajúceho strachu informovať
o kontroverzných prípadoch poskytuje periodickej tlači, resp. ostatným
médiám privilégium určitej miery nepresnosti. Požiadavka úplne
presných skutkových tvrdení by totiž znamenala pre novinárov
bremeno nesplniteľných nárokov, a preto sú v záujme zachovania
slobody tlače akceptovateľné aj určité zjednodušenia, pričom
smerodajné je, aby celkové vyznenie určitej informácie zodpovedalo
pravde.



� Východiskom požiadavky posudzovať aj otázku cieľa, motivácie, precíznosti práce a
dobrej viery novinára, resp. autora prejavu pri zverejnení difamačných výrokov či
iných zásahov ako relevantného kritéria na vyváženie slobody prejavu a ochrany
osobnostných práv je koncepcia „chilling effect“, teda zohľadnenie možného
odradzujúceho účinku prípadných sankcií pre verejnú debatu pro futuro. Čím viac
sú na strane autora difamačného prejavu zreteľné snaha dopátrať sa pravdy,
verifikovať údaje, resp. snaha vynaložiť potrebnú profesijnú precíznosť, tým viac
bude potrebné zohľadniť váhu slobody prejavu, pretože na rozdiel od úmyselných
difamácií je takéto konanie pre rozvoj demokracie prospešné aj za cenu zverejnenia
určitých nepresností v niektorých prípadoch.

� Uvedené štyri kritériá majú v difamačnej judikatúre relatívne pevné postavenie, čo
však neznamená, že sa v sporoch o vyvažovanie slobody prejavu a osobnostných
práv nezohľadňujú aj iné faktory. Vo väčšine prípadov zohráva významnú úlohu aj
povaha média, resp. fóra, na ktorom bol prejav realizovaný. Vo všeobecnosti platí, že
čím väčšiu publicitu má difamačný prejav, tým musí byť rozširovateľ opatrnejší, v
hierarchii verejných informačných prostriedkov najväčší potenciál poškodiť
dotknutú osobu majú audiovizuálne informačné prostriedky (televízia), hneď po
nich nasledujú celoštátne periodiká s vysokým nákladom (Lindon, Otchakovsky-
Laurens a July proti Francúzsku, rozsudok ESĽP z 22. októbra 2007, sťažnosť č.
21279/02 a č. 36448/02).



� V prípade č. III. ÚS 385/2012 sa žalobca proti sťažovateľke žalobou podanou Okresnému súdu
Bratislava II (ďalej len „okresný súd“) domáhal svojho práva na ochranu osobnosti podľa
ustanovení § 11 Občianskeho zákonníka. Okresný súd vydal vo veci sťažovateľky 14. septembra
2007 rozsudok, ktorým uložil sťažovateľke povinnosť uverejniť ospravedlnenie v
špecifikovanom denníku a nahradiť žalobcovi nemajetkovú ujmu sumou 1 000 000 Sk (33
193,92 €). O odvolaní, ktorým sťažovateľka napadla predmetný rozsudok, rozhodol krajský súd
namietaným rozhodnutím, ktorým prvostupňový rozsudok v časti výroku, ktorým bola
sťažovateľke uložená povinnosť ospravedlniť sa žalobcovi, potvrdil a v časti výroku o priznaní
náhrady nemajetkovej ujmy v sume 1 000 000 Sk (33 193,92 €) zrušil a vec vrátil krajskému súdu
na nové konanie. Podľa názoru sťažovateľky krajský súd namietaným rozsudkom v časti, v
ktorej potvrdil výrok rozsudku prvostupňového súdu o povinnosti sťažovateľky uverejniť
ospravedlnenie, porušil jej základné právo zaručené čl. 26 ods. 1, 2 a 4 ústavy a právo zaručené
čl. 10 ods. 1 a 2 dohovoru.

� Ústavný súd vo svojom náleze uviedol, že základné práva obsiahnuté v ústave vykladá v
intenciách dohovoru, teda v intenciách judikatúry ESĽP. Tak to je aj v súvislosti s danou
problematikou. Z hľadiska metodologického pri sťažnostiach týkajúcich sa namietaného
porušenia čl. 10 dohovoru po uznaní, že ide o vec spadajúcu do pôsobnosti označeného článku,
ESĽP presúva svoju pozornosť na skúmanie ospravedlniteľnosti takéhoto zásahu z pohľadu
limitov vymedzených čl. 10 dohovoru. Ako prvé nastupuje posúdenie kritéria legality (že k
zásahu došlo na základe zákona), potom legitímnosti (že k zásahu došlo pre účely niektorého
zo záujmov vymedzených čl. 10 ods. 2 dohovoru) a napokon proporcionality zásahu, teda že
zásah bol v demokratickej spoločnosti na dosiahnutie sledovaného cieľa nevyhnutný.



� V posudzovanom prípade sťažovateľky došlo k obmedzeniu slobody prejavu na zákonnom
podklade, ktorý predstavujú ustanovenia § 11 a nasledujúcich Občianskeho zákonníka, pričom
toto obmedzenie sledovalo legitímny cieľ – ochranu práva na súkromie tretej osoby, resp. práva
na ochranu jej osobnosti.

� Kritérium proporcionality aplikované pri posudzovaní zásahov do slobody prejavu vyžadovalo
adekvátne vyváženie dvoch navzájom si konkurujúcich záujmov, v konkrétnom prípade
sťažovateľky, na jednej strane garancie slobody prejavu, na druhej strane záujmu na ochrane
práv jednotlivca na súkromie. Pri zodpovedaní otázky, či napadnutý zásah do slobody prejavu
bol v demokratickej spoločnosti nevyhnutný, je potrebné vychádzať z toho, že adjektívum
„nevyhnutný“ predpokladá existenciu „naliehavej sociálnej potreby“.

� Sťažovateľka bola toho názoru, že v jej prípade konajúci súd slobode prejavu „stanovil
neprípustné reštriktívne hranice“. V rámci svojej argumentácie prezentovala sťažovateľka
nesúhlas so závermi rozsudku krajského súdu, ktorý podľa vyjadrenia sťažovateľky na jednej
strane kvalifikoval žalobcom napadnuté výroky ako hodnotiace úsudky, ktoré mali svoj
skutkový základ, no na druhej strane hodnotil tieto výroky vo vzťahu k prezentovaným faktom
ako neadekvátne a neprimerané. Naopak, sťažovateľka považovala v článkoch uverejnené
výroky za nevybočujúce z medzí prípustnej kritiky odvolávajúc sa pritom na prezentovaný
skutkový základ vrátane kontroverznej mediálnej prezentácie žalobcu v minulosti, ďalej na
privilégium novinárov preháňať, provokovať, a teda zveličovať, a v neposlednom rade aj na
status žalobcu – aktívneho politika zaťaženého väčším bremenom tolerancie voči verejnej
kritike.



� Z hľadiska ústavnej akceptovateľnosti napadnutého rozsudku krajského súdu a jeho
konformnosti s dohovorom bolo úlohou ústavného súdu posúdiť, či bol zásah do slobody
prejavu sťažovateľky primeraný, teda či zodpovedal zmienenej požiadavke proporcionality,
inými slovami, či konajúci súd náležite zohľadnil a vyvážil v intenciách zmienených
orientačných kritérií všetky relevantné okolnosti prípadu sťažovateľky a konflikt slobody
prejavu sťažovateľky s osobnostnými právami žalobcu rozhodol v duchu požiadavky
spravodlivej rovnováhy.

� Je nesporné, že v čase uverejnenia dotknutých článkov bol žalobca poslancom parlamentu,
predsedom politickej strany a súčasne neúspešným kandidátom prezidentských volieb, ktoré
boli témou označených článkov, a teda musel zniesť v súlade so stabilizovanou judikatúrou v
porovnaní s inými osobami vyššiu mieru kritiky. Na túto skutočnosť krajský súd formálne
reflektoval, keď v odôvodnení rozsudku prezentoval postavenie žalobcu ako politika patriaceho
ku kategórii „public figures par excellence“, pre ktorú platia širšie limity prijateľnej kritiky.
Paradoxne však krajský súd okolnosť statusu žalobcu pri vyvažovaní presunul skôr na opačnú
stranu a zohľadnil ju v neprospech sťažovateľky. V rozsudku totiž položil dôraz na potenciálny
negatívny dopad difamačného prejavu na ďalšiu politickú aktivitu žalobcu. V súvislosti s
posúdením kritériá obsahu prejavu ústavný súd poukazuje na kľúčové poslanie tlače, ktorým je
predovšetkým vyhľadávanie a rozširovanie informácií a myšlienok o otázkach verejného
záujmu, kde je nespochybniteľným právom verejnosti takéto informácie dostať. K takýmto
otázkam verejného záujmu patria v prvom rade informácie súvisiace s činnosťou štátnej moci,
ako aj osôb, ktoré ju reprezentujú, teda osôb pôsobiacich vo verejnom živote.



� Tieto otázky „môžu a majú byť verejne posudzované“ (pozri nález Ústavného súdu Českej
republiky sp. zn. I. ÚS 453/03). Legitímnu tému verejného záujmu nepochybne tvoria aj
informácie o osobách politikov, ktoré sa týkajú spôsobu ich vystupovania na verejnosti a
štýlu ich komunikácie, pretože poskytujú verejnosti možnosť odhaliť osobnostný profil
politických vodcov, a vytvoriť si tak názor na ich personálne kvality. Ako už bolo
povedané, žalobca v materiálnej dobe bol politikom a súčasne kandidátom vykonaných
prezidentských volieb, predstavoval teda potenciálny terč prísnej verejnej kontroly jeho
osobnej spôsobilosti obstarávať veci verejné, ktorá nepochybne zahŕňa aj overenie
spôsobilosti profesionálneho vystupovania na verejnosti odrážajúcu popri zárukách
odbornosti aj záruky primeraných duševných dispozícií politika. Odobrať sťažovateľke
právo „špekulovať“ o „nervovej labilite“ politika, pokiaľ mala na takéto hodnotiace úvahy
postačujúce fakty, by bolo v zjavnom rozpore s eminentnou úlohou, ktorú médiá a
novinári v právnom štáte plnia. Na tomto mieste ústavný súd opätovne zdôrazňuje, že v
otvorenej demokratickej spoločnosti majú nárok na ochranu nielen informácie a
myšlienky neutrálneho rázu, ale aj tie, ktoré urážajú, šokujú, či znepokojujú. Krajský súd,
i keď súhlasil so sťažovateľkou, že dotknuté výroky v článku obsiahnuté predstavovali
hodnotiace úsudky autorky prejavu, považoval použité výrazy za neprimerané,
poškodzujúce dobrú povesť žalobcu.



� Judikatúra ústavného súdu si aj v uvedenom smere osvojila prístup ESĽP, ktorý
hodnotiacim úsudkom, u ktorých ich subjektívny charakter vylučuje dôkaz pravdy,
poskytuje ochranu, pokiaľ tieto vychádzajú z dostatočného faktického základu (pozri
napr. rozsudky ESĽP Jeruzalem proti Rakúsku z 27. februára 2001, sťažnosť č. 26958/95;
Dyuldin a Kislov proti Rusku z 31. júla 2007, sťažnosť č. 25968/02). Hodnotiace úsudky
prezentované v článku sa opierali o objektívne existujúce fakty (nepodanie ruky víťazovi
volieb, odmietnutie komunikácie s novinármi, „popiskovanie si“, výzor žalobcu po
volebnej noci – strhaná tvár, nervózne správanie, červené oči; kontroverzné mediálne
vystupovanie žalobcu v minulosti), čo nespochybňuje ani krajský súd. Ústavný súd bol
toho názoru, že autorka článku zachovala primeranú opatrnosť a vysvetlila dostatočne
podklady pre svoje domnienky o žalobcovej indispozícii prijať na zodpovedajúcej úrovni
volebnú porážku. Novinárska sloboda zahŕňa možnosť uchýliť sa aj k určitému stupňu
zjednodušenia, preháňania a dokonca provokácie. V tomto smere ústavný súd
poukazujúc na úlohu titulku ako pútača používaného v printových médiách (zvlášť ak ide
o médium bulvárneho typu, ako je tomu v prípade sťažovateľky), vo svojej judikatúre
ustálil akceptovateľnosť titulkov obsahujúcich expresívnejšie, provokujúce či zveličujúce
vyjadrovacie prostriedky.



� Namietané články obsahovali titulok provokačného nádychu („Nervový kolaps“) a
zveličujúce výroky („zlý psychický stav“), tieto však boli prezentované s náležitým
vyvážením, keďže samotný obsah článkov prezentoval dostatok informácií tvoriacich
reálny faktický základ, prostredníctvom ktorého mal čitateľ možnosť vytvoriť si „vlastný
čitateľský úsudok“ na správanie žalobcu, a to je jeden z podstatných faktorov, ktorý bolo
potrebné zohľadniť. Ústavný súd sa dokonca domnieva, že hranice akceptovateľnej
kritiky vo svojom konkrétnom prípade rozšíril samotný žalobca, a to svojím postojom,
keď zvolil rozhodne neštandardný spôsob a odmietol mediálnu konfrontáciu s
výsledkami volieb. Relevantným aspektom prípadu sťažovateľky je aj identifikácia miesta
uverejnenia posudzovaného článku. Vo všeobecnosti sa s okolnosťou hromadnej
distribúcie informácie spája nárok na vyššiu mieru ochrany osobnostných práv.
Posudzovaný článok bol uverejnený v denníku s celoštátnou pôsobnosťou (a podľa
všetkého s vysokým nákladom). V danom prípade v intenciách judikatúry ústavného
súdu je potrebné vnímať kritérium miesta distribúcie v spojení s kritériom statusu autora
prejavu. Pokiaľ je autorom prejavu novinár, tak ako to je v prípade sťažovateľky, tak jeho
privilegované postavenie do určitej miery neutralizuje kritérium miesta zaznenia prejavu.
Rovnako silným neutralizačným faktorom je aj okolnosť statusu žalobcu, ktorý ako
aktívny politik v inkriminovanej dobe v porovnaní s bežnými súkromnými osobami
disponoval širokými možnosťami realizovať svoju mediálnu obhajobu voči prednesenej
kritike.



� Hodnotiace úsudky obsiahnuté v inkriminovaných článkoch boli prezentované v
priebehu živej politickej diskusie, keď mali médiá širokú slobodu sprostredkovať
verejnosti prežívanie výsledkov volieb zo strany zúčastnených kandidátov, či už
úspešných alebo neúspešných. S ohľadom na úlohu novinárov poskytovať informácie a
myšlienky týkajúce sa verejného života, aj keď tieto urážajú, šokujú či znepokojujú,
ústavný súd konštatuje, že v článkoch použité expresívnejšie a zveličujúce výrazy, v
kontexte obsahu článku, resp. konkrétnych faktov tu uvedených, neprekročili hranice
akceptovateľnej kritiky. Navyše, žalobca ako prominentný politik bol povinný zniesť
bremeno mediálnej kritiky a prejaviť voči nej väčšiu mieru tolerancie.

� Ústavný súd konštatuje, že rozhodnutie konajúcich súdov sa neopieralo o akceptovateľné
vyhodnotenie relevantných skutočností, a preto zásah do sťažovateľkinej slobody prejavu
nebol v demokratickej spoločnosti nevyhnutný. Ústavný súd preto dospel k záveru, že
základné právo sťažovateľky zaručené čl. 26 ods. 1 a 2 ústavy a právo zaručené čl. 10 ods. 1
dohovoru porušené boli.



� V prípade č. II. ÚS 184/2015 ústavný súd konštatoval, že v danom prípade išlo o
obmedzenie slobody prejavu sťažovateľky na zákonnom podklade, ktorý tvorili
ustanovenia § 11 a nasl. Občianskeho zákonníka (žaloba na ochranu osobnosti),
pričom zároveň išlo o obmedzenie, ktoré sledovalo ochranu práva na súkromie,
resp. práva na ochranu osobnosti žalobcu, čo nepochybne možno považovať za
legitímny cieľ. Za týchto okolností bolo z hľadiska ústavnej akceptovateľnosti
napadnutého rozsudku krajského súdu kľúčové posúdiť, či bol zásah do
slobody prejavu sťažovateľky primeraný, t. j. či zodpovedal zásade
proporcionality. Ústavný súd preto pristúpil k preskúmaniu proporcionality
medzi zásahom do slobody prejavu sťažovateľky a ústavnými garanciami práva
na súkromie žalobcu. Na ten účel, obdobne ako v iných porovnateľných
prípadoch, ústavný súd vykonal test proporcionality založený na hľadaní
odpovedí na otázky KTO, O KOM, ČO, KDE, KEDY a AKO v danom prípade
„hovoril“ (uverejnil informáciu).



� Z judikatúry ESĽP vyplýva, že privilegované postavenie z hľadiska ochrany slobody prejavu
patrí novinárom a masmédiám, a to zvlášť pri informovaní o veciach verejného záujmu (napr.
rozsudok ESĽP Prager a Oberschlick v. Rakúsko z 26. 4. 1995, sťažnosť č. 1594/90, alebo
rozsudok ESĽP Bladet Tromso a Stensaas proti Nórsku z 20. 5. 1999, sťažnosť č. 21980/93).
Novinári majú (sociálnu) povinnosť poskytovať informácie a myšlienky týkajúce sa všetkých
záležitostí verejného záujmu a verejnosť má právo takéto informácie dostať. Novinárom je
dokonca umožnené používať určitú mieru preháňania a provokácie (Perna v. Taliansko,
sťažnosť č. 48898/99, rozsudok ESĽP zo 6. 5. 2003, bod 39). Ústavný súd akceptuje uvedený
prístup ESĽP, a to nielen z dôvodu jeho autority, ale hlavne z presvedčivosti jeho argumentácie.
Vo vzťahu k uvedenému ústavný súd ešte podotýka, že v predmetnej veci je sťažovateľka
vydavateľom denníka SME, v ktorom boli inkriminované články uverejnené. Sťažovateľka je v
danom prípade teda „nositeľom“ slobody prejavu, a preto sa na ňu vzťahuje zvýšená ochrana
(privilegované postavenie) poskytovaná novinárom, resp. masmédiám, ktorú boli pri
rozhodovaní predmetnej veci krajský súd a pred ním aj okresný súd povinné primeraným
spôsobom zohľadniť. Z odôvodnenia čiastočného rozsudku okresného súdu z 29. februára 2012,
ktoré krajský súd napadnutým rozsudkom „odobril“, vyplýva, že vo veci konajúce súdy
privilegované postavenie (zvýšenú ochranu) sťažovateľky, ktoré má v súvislosti so slobodou
prejavu a rozširovaním informácií, síce formálne akceptovali, ale s poukazom, na to, že kritika
sa netýkala práce (profesionálnej činnosti) žalobcu ako sudcu, ale jeho súkromného života a
voľnočasových aktivít, túto skutočnosť výrazným spôsobom spochybnili, čo sa prejavilo v
konečnom dôsledku aj v ich meritórnych záveroch.



� Dôsledkom snahy o podporu výmeny názorov o verejne zaujímavých témach je aj kategorizácia osôb,
ktorých sa informácie uvedené v tlači týkajú a do ktorých osobnostnej sféry negatívne zasahujú, resp.
môžu zasahovať. Hranice akceptovateľnosti šírenia informácií týkajúcich sa osobnostnej sféry sú
najširšie u politikov a najužšie u „bežných“ občanov. Žalobca bol v čase publikovania inkriminovaných
článkov sudcom Špecializovaného trestného súdu, pričom v predchádzajúcom období bol predsedom
Špeciálneho súdu (právneho predchodcu Špecializovaného trestného súdu) a v období bezprostredne
predchádzajúcom času, keď boli inkriminované články publikované, aj verejne (v denníku SME)
pripustil, že sa bude opätovne uchádzať o funkciu predsedu Špecializovaného trestného súdu, pričom
v konečnom dôsledku bol do tejto funkcie aj opätovne ustanovený. V nadväznosti na uvedené
skutočnosti ústavný súd pripomína, že vo svojej judikatúre už vyslovil právny názor, v zmysle ktorého
v línii od verejne neznámych jednotlivcov po politikov sa sudcovia z hľadiska intenzity ochrany
osobnosti nachádzajú uprostred s miernou tendenciou smerujúcou k politikom (m. m. II. ÚS 152/08
bod 31, pozri tiež II. ÚS 261/06 uverejnené aj v ZSP 1/2007 pod č. 36/2007 na s. 426). Ústavný súd tento
záver v konkrétnych okolnostiach posudzovanej veci považuje za žiaduce nielen zdôrazniť, ale aj
doplniť v tom smere, že z hľadiska intenzity ochrany súkromia je potrebné diferencovať medzi
predsedom súdu a ostatnými sudcami príslušného súdu, ktorí požívajú nepochybne vyššiu mieru
ochrany svojho súkromia ako predseda súdu, ktorý symbolizuje príslušný súd, na čele ktorého stojí a
ktorý zastupuje a reprezentuje navonok, pričom už tým, že sa o túto funkciu uchádza, si musí byť
vedomý, že bude vystavený zvýšenej pozornosti printových i elektronických médií. Navyše v
posudzovanom prípade ide o bývalého predsedu Špeciálneho súdu a v čase publikovania
inkriminovaných článkov uchádzača o funkciu predsedu Špecializovaného trestného súdu, do
pôsobnosti ktorého patrili a patria trestné činy zneužívania právomoci verejného činiteľa, trestné činy
prijímania úplatku, ako aj ostatné trestné činy súvisiace s korupciou.



� Ak žalobca v predchádzajúcom období vykonával funkciu predsedu Špeciálneho súdu a v čase, keď
boli publikované inkriminované články, sa uchádzal o funkciu predsedu Špecializovaného trestného
súdu, tak podľa názoru ústavného súdu požíval výrazne nižšiu mieru ochrany svojho súkromia, ako
by na jeho mieste požívali iní sudcovia. Krajský súd síce špecifické postavenie žalobcu zohľadnili, ale
podľa názoru ústavného súdu nesprávne, t. j. v prospech jeho zvýšenej ochrany argumentujúc, že „...
treba prihliadať na špeciálne postavenie žalobcu ako sudcu Špeciálneho trestného súdu, pričom
informácia o jeho aktivitách, o tom, že sa pohybuje voľne v teréne, ktorý je dostupný poťažne aj
„neprajníkom“, pričom je zrejmé, v ktorých revíroch trávi voľný čas žalobca, sú dostatočným dôvodom
preto, aby dané informácie nebolo možne brať na ľahkú váhu. Prípadná kritika ohľadom poľovania sa
totiž dá zverejniť aj iným spôsobom...“ Ústavný súd vo všeobecnosti nespochybňuje potrebu
primerane prihliadať pri rozhodovaní obdobných vecí, t. j. vecí, ktoré sa dotýkajú osôb požívajúcich
osobitnú ochranu z bezpečnostných dôvodov, na bezpečnostné riziká, ktoré z tejto skutočnosti
vyplývajú, resp. by mohli vyplývať. V súvislosti so žalobcom však túto skutočnosť nemožno
preceňovať, a to práve preto, že v posudzovanom prípade išlo o bývalého predsedu Špeciálneho súdu,
ktorý v čase predchádzajúcom uverejneniu inkriminovaných článkov aj prostredníctvom tlače
pripustil, že sa bude uchádzať o funkciu predsedu Špecializovaného trestného súdu, a bol širokej
verejnosti známy z viacerých mediálnych výstupov. Účel zákonnej ochrany identity špeciálnych
sudcov sa môže v plnom rozsahu naplniť, len vtedy sa jej sudcovia sami nevzdajú, pričom každý
uchádzač o funkciu predsedu Špecializovaného trestného súdu si musí byť vedomý, že ak sa o takúto
funkciu uchádza, tak sa v nezanedbateľnej miere zákonnej ochrany svojej identity (v porovnaní s
ostatnými sudcami tohto súdu) vzdáva. Navyše zmyslom ochrany identity sudcov nemôže byť
vytváranie nepriechodnej clony vo vzťahu k ich koníčkom a iným voľnočasovým aktivitám. Ústavný
súd za relevantný považuje aj argument sťažovateľky, ktorá v rámci svojich námietok uviedla, že
informovanie „o poľovačkách po roku od ich uskutočnenia... predstavujú pre zainteresované osoby
minimálne bezpečnostné riziko (ak vôbec nejaké)“.



� Pri posudzovaní proporcionality medzi slobodou prejavu a právom na ochranu osobnosti je nevyhnutné
posúdiť aj obsah prejavu sťažovateľky, ktorý mal spôsobiť neprípustný zásah do osobnostných práv
žalobcu. V denníku SME bol 21. septembra 2009 na titulnej strane uverejnený článok „Šéfoval súdu lovil
zadarmo“, ktorý odkazoval na stranu 3 tohto denníka, na ktorej bol uverejnený článok pod názvom
„Šéfoval súdu, strieľal zadarmo“. Článok na prvej strane je doplnený o podtitulok „Expredseda
Špeciálneho súdu a šéf kontrolórov za poľovačky neplatili“ a na tretej strane o podtitulok „Povolenku na
odstrel vysokej zveri dostali bezplatne šéfovia Špeciálneho súdu a kontrolórov“. Nielen z titulkov, ale aj z
celkového obsahu inkriminovaných článkov vyplýva, že ich predmetom boli informácie o
mimopracovných aktivitách žalobcu, ako aj iných verejných činiteľov (aj keď z titulkov vyplýva, že
ústrednou postavou týchto článkov bol žalobca spolu s vtedajším predsedom Najvyššieho kontrolného
úradu), konkrétne ich aktívna účasť na tzv. hosťovských poľovačkách. Vzhľadom na to, že ide o verejných
činiteľov, ktorých nielen profesionálne aktivity, ale aj súkromný život sa za určitých okolností môžu stať
predmetom zvýšeného verejného záujmu, ústavný súd nenašiel žiaden racionálny dôvod, ktorý by mohol
spochybniť právny názor, podľa ktorého predmetom pozornosti médií môžu byť aj voľnočasové aktivity
súvisiace s poľovníctvom. Ústavný súd považoval poľovníctvo za rozšírené a všeobecne akceptovateľné
hobby a v zásade ušľachtilú voľnočasovú aktivitu s hlbokými historickými tradíciami, ktorej
neodmysliteľnou súčasťou je aj starostlivosť o lesné revíry a lesnú zver, ako aj jej lov podľa ustanovených
pravidiel (opak pytliactva). Zároveň ale nemožno prehliadať, že poľovníctvo a poľovačky majú aj
významný sociálny rozmer spočívajúci v styku a kontaktoch ľudí rôznych profesií a tradične išlo a ide aj
kontakty verejne známych, resp. verejne činných ľudí, ktoré za určitých okolností môžu vyústiť aj do
vzťahov, ktoré by mohli spochybňovať morálnu integritu a nezávislosť verejne činnej osoby. Preto je
celkom pochopiteľné a legitímne, ak je poľovanie, resp. poľovačky predmetom zvedavosti tlače.



� Ústavný súd sa stotožňuje s argumentáciou sťažovateľky, ktorá v sťažnosti v prospech ochrany slobody
prejavu zdôrazňuje, že úlohou tlače je nielen upozorňovať „na zlyhanie ktorejkoľvek zložky verejnej moci
(vrátane súdnej), ale aj odhaľovanie rizík ich fungovania. Reprezentanti súdnej moci sú nepochybne
povinní takúto diskusiu o svojej nezávislosti strpieť, aj keď sa týka ich voľnočasových aktivít.“ V
nadväznosti na uvedené ústavný súd zdôrazňuje, že pri posudzovaní obsahu prejavu sťažovateľky treba
zohľadňovať aj judikatúru ESĽP, ktorý pripúšťa, že v prípadoch, v ktorých je terčom kritiky konkrétny
predstaviteľ súdnej moci, sa kritika môže dotýkať tak profesijnej sféry, ako aj súkromného života, aj keď
kritika zasahujúca do profesijnej sféry požíva hľadiska slobody prejavu vyššiu mieru ochrany, ako v
prípadoch, keď ide o kritiku zasahujúcu do súkromného života sudcu (pozri Sabou a Prcălab proti
Rumunsku, rozsudok ESĽP z 28. 9. 2004, sťažnosť č. 46572/99, bod 39). Navyše kritiku zasahujúcu do
profesijnej sféry ESĽP vo svojich ostatných rozhodnutiach vníma veľmi široko. Uvedené východiská bol
pri rozhodovaní o veci sťažovateľky povinný zohľadňovať okresný súd aj krajský súd. V čiastočnom
rozsudku okresného súdu z 29. februára 2012 sa k otázke predmetu inkriminovaných článkov okrem
iného uvádza: „V predmetnom spore je potrebné podčiarknuť, že kritizovaný nebol... sudca v rámci svojej
pracovnej činnosti, ale voľnočasové aktivity sudcu, podávané skresľujúcimi informáciami. Súd má za to,
že kritika verejných činiteľov, zvlášť v tak citlivej otázke, ako je nestrannosť a morálka sudcu v jeho
súkromných aktivitách obmedzuje slobodu prejavu a to zvlášť ak sa jedná o neúplne a dostatočne
neoverené informácie ponúkané verejnosti v mienkotvornom denníku. V danom prípade má súd za to, že
miera ochrany osobnosti prevyšuje právo nad slobodou prejavu... Aj napriek skutočnosti, že kritiku
poskytoval novinár, zásah do osobnostných práv podľa názoru súdu prekročil mieru prípustnosti, nakoľko
žalovaný bežnú prax poľovníkov postavil do svetla nemorálneho konania, poukazujúc na nevyvrátiteľný
fakt, že predmetná kritika sa netýkala práce žalobcu a jeho rozhodovacej činnosti, ale jeho súkromného
života a voľnočasových aktivít.“



� Krajský súd v napadnutom rozsudku vo vzťahu k citovaným právnym názorom okresného súdu v
reakcii na odvolaciu námietku sťažovateľky uviedol: „Zjednodušene vyznieva námietka žalovaného,
že pocity sudcov, že o ich mimopracovných aktivitách nie je možné písať, sú zjavne nesprávne. Niet
totiž žiadneho dôvodu pre to, aby sa bez zjavného dôvodu písalo o voľnočasových aktivitách sudcu,
naviac, ak tieto nesúvisia s rozhodovacou činnosťou sudcu. Správny záver je ten, že možno o týchto
aktivitách písať v prípade, ak predstavujú verejný záujem, kedy dochádza ku konfliktu a porušeniu
etického kódexu sudcov, prípade k takému chovaniu sudcu aj počas mimopracovného času, ktoré
môže spochybniť výkon jeho činnosti, či nezaujatosť.“ Ústavný súd v kontexte s už uvedenými
východiskami zastáva názor, že nemožno súhlasiť s citovanými a rigorózne vyznievajúcimi závermi
okresného súdu, ktoré krajský súd v napadnutom rozsudku nespochybnil. V konkrétnych
okolnostiach posudzovanej veci voľnočasová aktivita žalobcu (poľovanie ako jeho koníček), ktorý stál
na čele súdu (a v súčasnosti opäť stojí), ktorý symbolizuje boj s korupciou, mohla byť predmetom
legitímneho záujmu médií a táto skutočnosť sama osebe nemôže byť dôvodom uprednostnenia
ochrany súkromia žalobcu pred ochranou slobody prejavu žalovanej (sťažovateľky).



� Užitočným kritériom pri posudzovaní zásahu do slobody
prejavu je miesto zaznenia či uverejnenia sporných
výrokov. Vo všeobecnosti platí, že čím hromadnejšie sa
informácia distribuuje, tým vyššia je ochrana osobnostných
práv. Inkriminované články boli uverejnené v denníku
SME, ktorý má celoslovenskú pôsobnosť nielen v
elektronickej, ale aj v printovej verzii, ktorá má vysoký
náklad. V danom prípade je však nutné vnímať kritérium
miesta zaznenia sporných výrokov v spojení s kritériom ich
autora. Ak je ich autorom novinár, tak jeho privilegované
postavenie do určitej miery neutralizuje kritérium miesta
ich zaznenia.



� V napadnutom rozsudku krajského súdu sa uvádza, že „V konaní bolo preukázané, že článok bol
uverejnený tesne pred voľbou predsedu Špecializovaného trestného súdu, o ktorú funkciu sa
uchádzal žalobca Autor článku tvrdil, že o tejto skutočnosti nevedel. Vzhľadom na časovú
súvislosť prvostupňový súd na túto skutočnosť neprihliadal a dané tvrdenie neakceptoval.“
(citované z napadnutého rozsudku krajského súdu, pozn.). Zo zistení ústavného súdu vyplynulo,
že v denníku SME (elektronická verzia prístupná na www.sme.sk) bol 23. júna 2009 uverejnený
článok s názvom „ pripúšťa, že šéfom Špecializovaného súdu nebude“, súčasťou ktorého boli aj
výroky žalobcu týkajúce sa jeho prípadnej účasti vo výberovom konaní na predsedu
Špecializovaného trestného súdu. Sťažovateľka v sťažnosti spochybnila názor krajského súdu, že
publikovanie inkriminovaných článkov bolo „načasované“, keď argumentovala, že „Články boli
uverejnené v septembri 2009, voľba sa uskutočnila až vo februári 2010 a ministerka rozhodla
o výbere predsedu súdu z troch uchádzačov až v júni 2010, t. j. 9 mesiacov po uverejnení článkov.“
Ústavný súd vo vzťahu k uvedenému podotkol, že výber predsedu Špecializovaného trestného
súdu sa uskutočňuje v určitom procese, ktorý zrejme nemožno ohraničiť deviatimi mesiacmi (o to
viac, že žalobca už v júni 2009 verejne pripustil, že sa o túto funkciu bude uchádzať), čo
spochybňuje argumentáciu sťažovateľky. Ústavný súd ale zároveň považuje za potrebné zdôrazniť,
že na ťarchu sťažovateľky nemala byť vyhodnotená ani skutočnosť, že inkriminované články boli
publikované v čase, ktorý bezprostredne predchádzal výberu predsedu Špecializovaného
trestného súdu, keďže ide o vec legitímneho verejného záujmu, pričom predmetom tohto
zvýšeného verejného záujmu môžu byť oprávnene všetky osoby, ktoré o túto funkciu prejavili
záujem (zvlášť ak to urobili verejne), teda aj žalobca.



� Európsky súd pre ľudské práva pri posudzovaní limitov slobody prejavu starostlivo rozlišuje medzi
faktami a hodnotiacimi úsudkami. Existenciu faktov možno preukázať, zatiaľ čo otázka pravdivosti
hodnotiacich úsudkov nepripúšťa dôkazy (Feldek v. Slovenská republika, rozsudok z 12. 7. 2001). Aj
keď hodnotiaci úsudok vzhľadom na svoj subjektívny charakter vylučuje dôkaz pravdy, musí
vychádzať z dostatočného faktického základu (Jerusalem v. Rakúsko, rozsudok z 27. 2. 2001). Z
uvedeného vyplýva, že ak v konkrétnom prípade sú z hľadiska ústavnej akceptovateľnosti
posudzované hodnotiace úsudky, tak je ochrana výrokov takéhoto charakteru z hľadiska slobody
prejavu s ohľadom na konkrétne okolnosti prípadu intenzívnejšia ako v prípade uverejnenia faktov
(skutkových tvrdení), ktoré sa môžu ukázať neskôr ako nepravdivé. Tento prístup ESĽP
k posudzovaniu právnych sporov, ktorých premetom je konflikt medzi slobodou prejavu a právom na
ochranu súkromia, konštantne uplatňuje vo svojej judikatúre aj ústavný súd. Pripomenul, že už vo
veci sp. zn. II. ÚS 340/09 k otázke vzťahu medzi titulkom a obsahom článku okrem iného uviedol, že
účelom titulku článku uverejneného v printových médiách je upútať a zaujať čitateľa tak, aby si
článok prečítal a až na tomto základe si osvojil tlačou ponúkané informácie a urobil si o nich vlastný
úsudok. Preto treba aj v konaní o ochrane osobnosti vo všeobecnosti akceptovať a tolerovať, že sa
v titulku objavujú expresívnejšie, provokujúce či zveličujúce vyjadrovacie prostriedky. Ústavný súd
zároveň v označenej veci zdôraznil, že všeobecný súd rozhodujúci v konaní o ochrane osobnosti musí
zohľadniť organickú väzbu medzi titulkom určitého článku a jeho vecným obsahom. Pri „izolovanom“
posudzovaní by totiž väčšinu titulkov uverejňovaných v tlači bolo potrebné kvalifikovať ako skutkové
tvrdenia, hoci skutočným zámerom ich autorov je len prostredníctvom titulkov upútať pozornosť
čitateľov na článok, ktorý poskytuje informácie vo forme hodnotiacich úsudkov.



� Zároveň platí, že bez dostatočného zohľadnenia organickej väzby medzi titulkom určitého článku a
jeho vecným obsahom spravidla nemožno dôjsť hodnoverne k záveru, či v ňom obsiahnuté tvrdenie je
pravdivé alebo naopak, nepravdivé. Ústavný súd konštatoval, že neexistuje žiadny dôvod na to, aby
právne názory vyslovené vo veci sp. zn. II. ÚS 340/09 neboli aplikovateľné na vec sťažovateľky, t. j.
skutočnosť, že inkriminované články boli označené titulkami „Šéf zrušeného Špeciálneho súdu lovil
zadarmo“ a „ zakázal o sebe písať“, nemôže byť bez ďalšieho vyhodnotená na ťarchu sťažovateľky a
zakladať dôvody na obmedzenie jej slobody prejavu. Zároveň ale ústavný súd nespochybnil, že
uvedené titulky vyznievajúce ako fakty mohol okresný súd aj krajský súd podrobiť testu pravdivosti,
ako aj ďalšie tvrdenia či výroky obsiahnuté v inkriminovaných článkoch, napr. „ aj lovili bez platenia v
revíre , ktorý má prenajatý poľovné združenie podnikateľa a regionálneho politika Slobodného fóra ...
len za osem mesiacov minulého roka strelil tri jelene, tri daniele, jedného muflóna a srna. Ak by za
poľovačku platil, podľa cenníka štátnych lesov by ho to mohlo stáť okolo šesťtisíc eur. V revíri strelil
ďalších šesť srncov atď...“.

� Sťažovateľka vo svojich námietkach formulovaných v sťažnosti tvrdila, že krajský súd sa v
napadnutom rozsudku nedostatočným spôsobom vysporiadal s otázkou pravdivosti výrokov „ lovil
zadarmo“ a „ zakázal o sebe písať“, pričom tiež spochybňovala váhu, ktorú pripísal krajský súd
nesprávnemu označeniu poľovníckeho združenia, v ktorom mal žalobca loviť.

� Ústavný súd považoval za potrebné uviesť, že hodnovernosť záverov krajského súdu (ako aj okresného 
súdu) by bola nepomerne vyššia, ak by venoval vyššiu pozornosť overeniu pravdivosti a najmä 
následnému dôkladnému vyhodnoteniu aj takých výrokov obsiahnutých v inkriminovaných 
článkoch, ktorých výpovedná hodnota by mohla svedčiť v neprospech žalobcu, resp. by mohla reálne 
vyvolať určité pochybnosti o jeho nezávislosti. 



� Sumarizujúc svoje predbežné závery, ústavný súd konštatoval, že krajský súd v napadnutom rozsudku 
uprednostnil ochranu súkromia žalobcu pred slobodou prejavu sťažovateľky, pričom však

� nezohľadnil, resp. nedostatočne zohľadnil privilegované postavenie sťažovateľky pri ochrane
slobody jej prejavu ako vydavateľky denníka SME, v ktorom boli inkriminované články
publikované, s poukazom na podľa názoru ústavného súdu neprijateľný argument, že
inkriminované člnky sa dotýkali súkromnej sféry žalobcu,

� krajský súd z hľadiska ochrany súkromia žalobcu ako sudcu Špecializovaného trestného súdu
vôbec nezohľadnil skutočnosť, že žalobca disponuje nižšou mierou ochrany svojho súkromia ako
ostatní sudcovia tohto súdu, keďže v nedávnej minulosti zastával funkciu predsedu Špeciálneho
súdu a v čase publikovania inkriminovaných článkov aj verejne pripustil, že sa bude uchádzať o
funkciu predsedu Špecializovaného trestného súdu, ktorý symbolizuje boj s korupciou,

� neprimerane obhajoval ochranu práva súkromia žalobcu poukazom na to, že inkriminované
články sa dotýkali jeho voľnočasových aktivít, hoci podľa judikatúry ESĽP a tiež názoru ústavného
súdu aj súkromná sféra sudcov môže byť predmetom kritiky médií a v konkrétnych okolnostiach
posudzovanej veci sa inkriminované články navyše dotýkali sféry, ktorá sa oprávnene stala
predmetom verejného záujmu (účasť verejných činiteľov na hosťovských poľovačkách),

� rigorózny záver krajského súdu o tom, že v inkriminovaných článkoch boli publikované
informácie v podobe faktov, ktoré boli nepravdivé, nie je presvedčivý, a to jednak z hľadiska
nedostatočného zohľadnenia väzby medzi titulkom a obsahom inkriminovaných člnkov (najmä vo
vzťahu k výroku „ lovil zadarmo“), ako aj z dôvodu neprimeraného formalizmu pri vyhodnocovaní
inkriminovaných výrokov (najmä vo vzťahu k výroku „ zakázal o sebe písať“).



� Zohľadňujúc uvedené skutočnosti, ústavný súd dospel k záveru, že krajský súd
v napadnutom rozsudku ústavne neakceptovateľným spôsobom uprednostnil
ochranu práv na súkromie žalobcu pred ochranou slobody prejavu
sťažovateľky, a preto rozhodol, že napadnutým rozsudkom krajského súdu
došlo k porušeniu jej základného práva na slobodu prejavu podľa čl. 26 ods. 1 a
2 ústavy v spojení s porušením základného práva na súdnu ochranu podľa čl.
46 ods. 1 ústavy.



V prípade Peta Deutschland proti Nemecku (rozsudok z 8. novembra 2012) strany nepopreli, že
predbežné opatrenie zasiahlo do práva organizácie PETA na slobodu prejavu podľa článku 10 Dohovoru.
Zásah mal právny základ v nemeckom práve a sledoval legitímny cieľ ochrany osobnostných práv
žalobcov a teda „dobrej povesti alebo práv iných“ na účely článku 10 Dohovoru. Pokiaľ ide o otázku, či
zásah bol „nevyhnutný v demokratickej spoločnosti“ v zmysle článku 10 Dohovoru, Súd konštatoval, že
plagátová kampaň PETA vo vzťahu k ochrane zvierat a životného prostredia, bola nepochybne vo
verejnom záujme. Preto len vážne dôvody by mohli ospravedlniť takýto zásah. Nemecké súdy starostlivo
preskúmali otázku, či požadované predbežné opatrenie porušilo právo organizácie na slobodu prejavu.
Hoci súdy rozhodli, že pripravovaná kampaň nemala za cieľ ponížiť zobrazených väzňov v
koncentračnom tábore, zvážili, že kampaň konfrontovala žalobcov s ich utrpením a ich osudom
perzekúcie v záujme ochrany zvierat. Súd konštatoval, že táto „inštrumentalizácia“ ich utrpenia porušila
ich osobnostné práva ako Židov žijúcich v Nemecku, ktorí prežili holokaust. Súd rozhodol, že skutkové
okolnosti prípadu nemôžu byť izolované od historického a sociálneho kontextu, v ktorom sa vyjadruje
názor. Odkaz na holokaust treba vidieť v špecifickom kontexte nemeckej minulosti. Súd akceptoval
postoj nemeckej vlády, že sa cítila byť viazaná osobitnou povinnosťou voči Židom žijúcim v Nemecku. Z
tohto hľadiska Súd konštatoval, že nemecké súdy poskytli relevantné a dostatočné dôvody pre vydanie
predbežného opatrenia. Tento záver nebol spochybnený skutočnosťou, že súdy v iných jurisdikciách by
mohli riešiť podobné problémy iným spôsobom. Navyše, pokiaľ ide o prísnosť sankcie, konanie sa
netýkalo trestných sankcií, ale len predbežného opatrenia v občianskoprávnom konaní zakazujúceho
organizácii PETA uverejniť sedem špecifických plagátov. Nakoniec PETA nepreukázala, že nemala k
dispozícii iné prostriedky na upútania pozornosti verejnosti na problém ochrany zvierat. Súd preto
rozhodol, že nedošlo k porušeniu článku 10 Dohovoru.



V prípade Annen proti Nemecku (rozsudok z 26. novembra 2015) aj keď Súd akceptoval názor
vnútroštátnych súdov, podľa ktorého kampaň sťažovateľa bola priamo namierená na dvoch
lekárov, taktiež poznamenal, že sťažovateľova voľba prezentácie jeho argumentov
personalizovaným spôsobom, distribuovaním letákov s uvedenými menami lekárov a ich
profesionálnych adries v blízkosti dennej kliniky, posilnila účinnosť jeho kampane. Súd taktiež
poznamenáva, že kampaň sťažovateľa prispela ku kontroverznej debate verejného záujmu.
Preto nemožno pochybovať o citlivosti morálnych a etických otázok vznikajúcich v súvislosti s
potratmi, alebo o dôležitosti verejného záujmu vo všeobecnosti (pozri A, B a C proti Írsku [GC],
č. 25579/05, ods. 233, ECHR 2010). Aj keď vláda poukázala na to, že lekári v dôsledku negatívnej
pozornosti verejnosti zatvorili dennú kliniku a museli si prax otvoriť na inom mieste, z jej
tvrdení nebolo jasné, či tento vývoj spôsobila práve aktivita sťažovateľa. V tomto ohľade Súd
ďalej poznamenal, že lekári nepodali žalobu na náhradu škody na občianskoprávne súdy. Čo sa
týka sťažovateľovho odkazu na koncentračné tábory v Auschwitzi, ako aj na holokaust, Súd
znovu pripomenul, že dopad, aký má vyjadrenie jeho názoru na práva inej osoby, nemôže byť
oddelený od historického a sociálneho kontextu v akom bol tento názor vyjadrený. Odkaz na
holokaust musí byť taktiež vnímaný v špecifickom kontexte nemeckej histórie (pozri Hoffer a
Annen proti Nemecku, č. 397/07 a 2322/07, ods. 48, 13. január 2011, a PETA Nemecko proti
Nemecku, č. 43481/09, ods. 49, 8. november 2012).



Akokoľvek, berúc do úvahy znenie letáku Súd nemôže súhlasiť s interpretáciou
vnútroštátnych súdov, že sťažovateľ prirovnával lekárov a ich profesionálne aktivity k
nacistickému režimu. V skutočnosti môžu byť sťažovateľove tvrdenia, podľa ktorých
zabíjanie ľudí v Auschwitzi bolo protiprávne avšak dovolené a v nacistickom režime nebolo
potrestané, vnímané ako spôsob, ktorým sa snažil zvýšiť povedomie o všeobecnejšej
skutočnosti, a tou je, že právo a morálka sa líšia. Aj keď si je Súd vedomý podtextu
sťažovateľovho tvrdenia, ktorý bol neskôr zvýraznený odkazom na stránku
“www.babycaust.de”, konštatuje, že sťažovateľ neprirovnával potrat k holokaustu. Teda, Súd
nebol presvedčený, že zákaz distribuovania letákov bol ospravedlniteľný porušením
osobnostných práv dotknutých lekárov iba samotným odkazom na holokaust. Vzhľadom na
tieto úvahy a konkrétne aj na skutočnosť, že sťažovateľove vyhlásenia (ktoré nebolo v
rozpore s právnou situáciou vo vzťahu k Nemecku) prispeli k vysoko kontroverznej debate
verejného záujmu, Súd s ohľadom na špeciálny stupeň ochrany, ktorú požíva vyjadrovanie
názoru počas diskusie o otázke verejného záujmu (pozri Tierbefreier e.V. proti Nemecku, č.
45192/09, ods. 51, 16. januára 2014 s ďalšími odkazmi) a napriek voľnej úvahe, ktorú požívajú
zmluvné štáty, dospel k záveru, že vnútroštátne súdy nenašli spravodlivú rovnováhu medzi
sťažovateľovým právom na slobodu prejavu a osobnostnými právami lekárov. Preto teda
zákazom distribúcie letákov bol porušený článok 10 Dohovoru.



V prípade Langner proti Nemecku (rozsudok zo 17. septembra 2015) Súd pripomenul, že ochrana
článku 10 Dohovoru sa vzťahuje aj všeobecne na pracovisko a predovšetkým na verejné služby. Na
základe toho ochrana článku 10 Dohovoru sa vzťahuje aj na vyhlásenie urobené počas stretnutia so
zamestnancami dňa 9. decembra 1998. Z toho vyplýva, že skončenie pracovného pomeru, ktoré
bolo založené na vyhláseniach sťažovateľa, zasahovalo do práva na slobodu prejavu. Úlohou súdu
je určiť, či vo svetle tohto prípadu ako celku sankcia, ktorá bola uložená sťažovateľovi, bola
primeraná sledovanému legitímnemu cieľu a či dôvody, ktoré vnútroštátne orgány brali do úvahy,
boli „relevantné a dostačujúce“. Súd ďalej konštatoval, že Spolkový pracovný súd mal za to, že
tvrdenia sťažovateľa neboli zamerané na odhaľovanie situácie spočívajúcej v demolácii bytov v
rámci jeho zamestnania, ale boli skôr motivované osobnými pochybnosťami sťažovateľa o
námestníkovi primátora, pánovi W. Súd ďalej uviedol, že sťažovateľ mal možnosť, aby zdôvodnil
svoje tvrdenia, namiesto toho tieto tvrdenia zopakoval v písomnej podobe viac ako týždeň po
stretnutí so zamestnancami. Z toho vyplýva, že výpoveď z pracovného pomeru bola založená
nielen na emotívnom vyhlásení sťažovateľa v priebehu pracovného stretnutia, ale aj na základe
neskôr vyhotoveného písomného vyhlásenia. Vzhľadom na vyššie uvedené úvahy, a najmä na
skutočnosť, že Spolkový pracovný súd a pracovný odvolací súd vo svojom následnom rozsudku
starostlivo prešetrili prípad vo svetle práva sťažovateľa na slobodu prejavu, sa Súd domnieva, že sú
relevantné a dostatočné dôvody prečo vnútroštátne súdy tvrdia, že „právo sťažovateľa na slobodu
prejavu neprevyšuje záujem verejnosti na skončení jeho pracovného pomeru.“ Výpoveď z
pracovného pomeru teda nemôže byť považovaná za neprimeraný zásah do práva sťažovateľa na
slobodu prejavu. Súd teda dospel k záveru, že nedošlo k porušeniu článku 10 Dohovoru.



V prípade Braun proti Poľsku (rozsudok zo 4. novembra 2014) Súd skonštatoval, že bolo nesporné, že
konanie proti sťažovateľovi zasiahlo do jeho práva na slobodu prejavu, tento zásah sa uskutočnil na
základe zákona a sledoval legitímny cieľ v zmysle článku 10 Dohovoru, ochranu „dobrého mena alebo
práv iných“. Pokiaľ išlo o otázku, či zásah bol nevyhnutný, Súd uviedol, že sťažovateľ vyslovil závažné
obvinenia voči profesorovi, ktoré boli útokom na jeho dobrú povesť. Keď však poľské súdy čelili úlohe
zvážiť právo sťažovateľa na slobodu prejavu a právo profesora na rešpektovanie jeho dobrého mena,
rozlišovali medzi štandardami vzťahujúcimi sa na novinárov a tými, ktoré sa vzťahujú na ostatných
účastníkov verejnej diskusie. Podľa judikatúry poľského Najvyššieho súdu štandard obozretnosti a dobrej
viery sa mal uplatniť len vo vzťahu k novinárom, kým ostatní vrátane sťažovateľa, mali preukázať
pravdivosť svojich tvrdení. Keďže nebolo možné preukázať pravdivosť jeho vyhlásenia, súdy rozhodli, že
sťažovateľ porušil osobnostné práva profesora.

Na rozdiel od záverov poľských súdov sťažovateľ trval na tom, že bol mnoho rokov aktívny ako novinár.
Pre posudzovanie sťažnosti podľa článku 10 Dohovoru Súdom bolo však irelevantné, či podľa poľského
práva bol sťažovateľ novinár alebo nie. Nebolo ani úlohou Súdu rozhodnúť, či sa sťažovateľ spoliehal na
dostatočne primerané a spoľahlivé informácie, alebo či známe skutočnosti mohli ospravedlniť závažné
vyhlásenia sťažovateľa. Podstatou bolo, že sťažovateľ sa zúčastnil na verejnej diskusii o dôležitej otázke.
Ako uznali poľské súdy, sťažovateľ bol odborníkom na lustrácie a bol pozvaný do rozhlasovej diskusie na
túto tému. Súd teda nemohol akceptovať prístup, ktorý od sťažovateľa požadoval preukázať pravdivosť
jeho tvrdení, a tak naplniť vyšší štandard než je primeraná obozretnosť, a to len z dôvodu, že podľa
vnútroštátneho práva nebol považovaný za novinára. Dôvody, na ktoré sa odvolávali poľské súdy, teda
nemožno považovať za relevantné a dostatočné podľa Dohovoru. Preto došlo k porušeniu článku 10
Dohovoru.


